Preskočiť na hlavný obsah

Kázeň

Rodokmeň zasľúbeného potomka zo ženy

(p155 Gen 2,1-3,15 p196 Luk 3,23-38 p192 p265 p256)
23.02.2020, ranná kázeň
I. Úvod - náročnosť pasáží Písma, ich zdanlivý rozpor a odpoveď na to II. Problémy s genealógiami v Novej zmluve (Mat 1:1-17; Luk 3:23-38) 1. Ako sa môžu obe línie po Dávidovi rozchádzať a končiť tou istou osobou? a) Hebrejský model genealógií - len otcova línia, len mužské mená b) Jediná dôležitá línia v Písme - Dávidovská, Mesiášska línia c) Mesiáš musel mať zákonný nárok na trón Dávida (2Sam 7:12-17; Iz 11:1; Jer 23:5-6) a musel byť potomok Dávida (Ž 132:11) d) V Matúšovi je perspektíva Jozefa, V Lukášovi perspektíva Márie e) Matúš sleduje zákonnú, kráľovskú líniu Jozefa, Lukáš sleduje biologickú líniu Márie f) Jozef je z domu Dávidovho (Luk 1:27; 2:4; slovo "splodil" v Matúšovej genealógii; Jakob je jeho otec) g) Mária je z domu Dávidovho (Luk 1:32, 69; Talmud; slovo "syn" a určité členy v Lukášovej genealógii; Héli je Jozefov svokor) 2. Ako môže mať Jozef nárok na Dávidov trón, keď je jeho pokrvným predkom prekliaty Jekoniáš? a) Samotná kliatba - Jer 22:24, 29-30 - a jej historický kontext b) Biblický kontext je skôr varovaním pre Cedekiáša c) Kliatba nijako nesedí na Jekoniáša (1Par 3:17; 2Kr 25:27-30; vnuk Zorobábel), no úplne sedí na Cedekiáša d) Línia nie je touto kliatbou ohrozená, pretože kliatba bola určená Cedekiášovi 3. Ako sa môžu v oboch rozídených líniách po Dávidovi nachádzať Salatiel a Zorobábel? a) Problém dvoch Zorobábelových synov nie je veľký - mal viac synov a línia Abiúda šla k Jozefovi, línia Résu k Márii b) Problém dvoch otcov Salatiela - ako v prípade Jozefa (Jekoniáš je jeho otec a Néri jeho svokor) c) Duchovný dôvod prekríženia línii - Zorobábel (Ezd 2:1-2; 3:2, 8; 4:2-3; 5:1-2; Hag 1:12-15; Neh 12:47; Zach 4:6-10; Hag 2:21-23) III. Štvoraký portrét Krista v týchto dvoch genealógiách 1. Syn Dávida 2. Syn Abraháma 3. Syn Adama 4. Syn Boží