Rodokmeň zasľúbeného potomka zo ženy
(p155
Gen 2,1-3,15
p196
Luk 3,23-38
p192
p265
p256)
23.02.2020,
ranná kázeň
I. Úvod - náročnosť pasáží Písma, ich zdanlivý rozpor a odpoveď na to
II. Problémy s genealógiami v Novej zmluve (Mat 1:1-17; Luk 3:23-38)
1. Ako sa môžu obe línie po Dávidovi rozchádzať a končiť tou istou osobou?
a) Hebrejský model genealógií - len otcova línia, len mužské mená
b) Jediná dôležitá línia v Písme - Dávidovská, Mesiášska línia
c) Mesiáš musel mať zákonný nárok na trón Dávida (2Sam 7:12-17; Iz 11:1; Jer 23:5-6) a musel byť potomok Dávida (Ž 132:11)
d) V Matúšovi je perspektíva Jozefa, V Lukášovi perspektíva Márie
e) Matúš sleduje zákonnú, kráľovskú líniu Jozefa, Lukáš sleduje biologickú líniu Márie
f) Jozef je z domu Dávidovho (Luk 1:27; 2:4; slovo "splodil" v Matúšovej genealógii; Jakob je jeho otec)
g) Mária je z domu Dávidovho (Luk 1:32, 69; Talmud; slovo "syn" a určité členy v Lukášovej genealógii; Héli je Jozefov svokor)
2. Ako môže mať Jozef nárok na Dávidov trón, keď je jeho pokrvným predkom prekliaty Jekoniáš?
a) Samotná kliatba - Jer 22:24, 29-30 - a jej historický kontext
b) Biblický kontext je skôr varovaním pre Cedekiáša
c) Kliatba nijako nesedí na Jekoniáša (1Par 3:17; 2Kr 25:27-30; vnuk Zorobábel), no úplne sedí na Cedekiáša
d) Línia nie je touto kliatbou ohrozená, pretože kliatba bola určená Cedekiášovi
3. Ako sa môžu v oboch rozídených líniách po Dávidovi nachádzať Salatiel a Zorobábel?
a) Problém dvoch Zorobábelových synov nie je veľký - mal viac synov a línia Abiúda šla k Jozefovi, línia Résu k Márii
b) Problém dvoch otcov Salatiela - ako v prípade Jozefa (Jekoniáš je jeho otec a Néri jeho svokor)
c) Duchovný dôvod prekríženia línii - Zorobábel (Ezd 2:1-2; 3:2, 8; 4:2-3; 5:1-2; Hag 1:12-15; Neh 12:47; Zach 4:6-10; Hag 2:21-23)
III. Štvoraký portrét Krista v týchto dvoch genealógiách
1. Syn Dávida
2. Syn Abraháma
3. Syn Adama
4. Syn Boží